Hornby megint írt egy britanniai Cohelo-t. Tele tanulságokkal, karakterekkel és okos nőkkel. Ezen biztos megsértődne.
Milyen egy okos nő? Milyen lenne: okos.
Egyébként meg rossz a kérdés. Mikor okos egy nő? Elárulom: ha egy férfi úgy gondolja róla.
Még ez is kevés, szemébe kell mondania. Ha nő mond ilyet, akkor az leszbikus, vagy bigott katolikus, esetleg aszott vénkisasszony. A filmben nagy számban mozognak, magukat roppant okosnak tartó nők, mégis kimerül mindez a Nick Hornby-féle intelligenciában. Úgy viselkednek, éreznek, mint egy évszázadok óta belterjesen szaporodó, angol arisztokrata ház, végletekig kifinomult és egyben elkorcsosult sarjai. Magyar dzsentrikre ez nem feleltethető meg, bármennyire is szeretnénk.
Az anglikán feminium. Szép, rajong a magas művészetek minden fajtájáért, többet maga is művel. Kiemelkedő szinten beszél franciául, latinul viszont csak makog! Továbbá nem lehet zavarba hozni, határozott, kialakult egyéniség.
A legfontosabb tulajdonsága azonban az, hogy amikor unatkozik, túlságosan hiszékeny, korlátolt és félrevezethető.Saját bevallása szerint, egész eddigi életében unatkozott, azonban ezt a kijelentését kezeljük kellő fenntartással, mert erős érzelmi befolyás alatt keletkezett.
Határai, a helyi konvenciók elfogadásától, annak elutasításáig terjednek. Túlságosan be van ágyazva az adott kulturális közegbe és a forgatókönyv író Hornby ráadásul még szemétkedik is vele. Van egy pillanat, amikor a 17 éves tinédzserek maszkírozott, valójában már 24 éves főhős, válaszút elé kerül. Lehetne Bonnie, ha a saját Clyde-ja a szíve mélyén nem lenne kispolgár. Nick azonban ezt kategorikusan megtiltja neki.
Amikor az okos nők ostobának bélyegeznek egy másik okos nőt, akkor tudhatjuk, hogy azt egy sármos férfi éppen nagyon okosnak tartja. Az is nyilvánvaló, hogy a nőt hamarosan át fogja verni. Emiatt a többi, konvencionális rabszolgatartásba már korábban beilleszkedett szép és okos nő, a megvetéséről fogja biztosítani. Nem tűrhetik, hogy valaki náluk izgalmasabb életet éljen.
Mindeközben egyértelművé válik számunkra, hogy ezek az okos nők, csak a férfiak által válhatnak intelligenssé, és az is, hogy rajtuk kívül ez senkit nem hat meg. Van ilyen, nem kell kezdeni vele semmit sem. Pontosan úgy, ahogy mással sem.
Azt már nem is említem, hogy Hornby hisz az erkölcs létezésében, ezért a jellemfejlődés sosem megy végbe egyfajta erkölcsi megtisztulás nélkül. Végül majdnem mindenki jobb ember lesz, aki mégsem, arról a későbbiekben csak rosszat hallunk. Még ha előtte egészen szimpatikus is volt.
Egyébként én kedvelem az okos nőket, csak ne mondjanak olyanokat, hogy "A tetteink határoznak meg minket".
(Természetesen az Egy lányról c. filmet nem Ninck Hornby készítette, azonban forgatókönyvíróként meghatározó szerepe van a cselekmény alakításában, a jellemek formálásában.)